Na czym polega badanie Click Tracking?

Na odbiór marki przez konsumentów wpływa wiele wzajemnie powiązanych ze sobą czynników. Badanie Click Tracking pozwala ustalić, na czym skupia się uwaga odbiorcy, gdy ogląda stronę internetową, reklamę, ulotkę lub opakowanie produktu. Na tej podstawie możesz sprawdzić, czy strategia Twojej firmy jest skuteczna. Jak przebiega badanie Click Tracking i kiedy warto je wykonać?

Click Tracking – co to za metoda?

W dobie powszechnej globalizacji firmy robią naprawdę wiele, aby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do skorzystania ze swoich usług. Przekaz marketingowy musi być spójny, ciekawy i wizualnie atrakcyjny. Doświadczenia konsumenta bezpośrednio wpływają na jego decyzje zakupowe, dlatego to ważne, aby były one jak najbardziej pozytywne.

Dowiedz się więcej o badaniu doświadczeń klienta. Przejdź do oferty: Badania doświadczeń klientów.

Badanie Click Tracking to nowoczesna metoda, która pozwala sprawdzić, jak użytkownicy i konsumenci reagują na przedstawiony materiał wizualny. Na tej podstawie można określić czytelność i użyteczność aplikacji, programów, stron internetowych, folderów reklamowych, opakowań i logotypów.

Na czym dokładnie polega ta metoda?

Badanie Click Tracking umożliwia śledzenie czynności wykonywanych myszką. W takim wypadku sprawdza się częstotliwość kliknięć, ruchów myszką i scrollingu oraz ich rozproszenie na określone obszary grafiki.

Na tej podstawie powstaje mapa cieplna, która pokazuje drogę, jaką przebywa użytkownik podczas zapoznawania się z poszczególnymi elementami materiału wizualnego. Na mapie cieplnej doskonale widać elementy gorące i zimne, czyli obszary, które cieszyły się największym i najmniejszym zainteresowaniem wśród osób badanych.

To narzędzie nie jest skomplikowane, a samo przeprowadzenie badania i analiza wyników przebiegają bardzo szybko i sprawnie. Dlatego metoda Click Tracking jest powszechnie wykorzystywana do badania zachowań konsumenckich i szeroko rozumianego user experience.

Kiedy warto przeprowadzić badanie Click Tracking?

Badanie Click Tracking to świetny sposób na poznanie nieuświadomionych i odruchowych reakcji konsumentów. Z tego względu jest ono skuteczniejsze niż zwykły wywiad i niektóre metody opisowe.

Warto skorzystać z tej metody, żeby dowiedzieć się, czego oczekują Twoi klienci i jak projektować materiały wizualne, aby były dla nich atrakcyjne. Badanie Click Tracking pozwala na zidentyfikowanie obszarów, które wymagają ulepszenia.

Na jego podstawie możesz ocenić:

  • Stopień zainteresowania produktem lub usługą.
  • Wpływ kolorystyki i innych elementów graficznych na zachowanie klientów.
  • Który wariant produktu wzbudza największe zainteresowanie wśród klientów?
  • Które elementy strony bądź opakowania przyciągają uwagę odbiorców?
  • Które elementy pozostają niezauważone i wymagają poprawy?
  • Czy strona/aplikacja jest czytelna?
  • W jakich miejscach najlepiej umieścić dane kontaktowe, cenę, logo firmy lub dodatkowe hiperłącze?

Badanie Click Tracking często wykonuje się przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek. Na jego podstawie można też zweryfikować rzeczywisty ruch na stronie i sprawdzić, które miejsca przykuwają uwagę klientów i sprawiają, że spędzają więcej czasu na witrynie.

badanie Click Tracking

Zastosowanie badań Click Tracking

Badania Click Tracking mają wszechstronne zastosowanie. Ankietowanych można podzielić na kilka grup ze względu na wiek, płeć lub jakikolwiek inne kryterium. Dla każdej z nich przygotowuje się mapę cieplną, która następnie jest poddawana szczegółowej analizie. Ta metoda może stanowić doskonałe uzupełnienie badań rynkowych.

Badanie Click Tracking jest też wykorzystywane do tworzenia strategii marketingowej i kreowania atrakcyjnego wizerunku marki. Umiejętnie przeprowadzona ankieta pozwala zweryfikować skuteczność narzędzi używanych do komunikacji z klientami.

Metodę Click Tracking warto zastosować, jeśli chcesz ocenić projekty reklam lub projekty produktów. Badanie sprawdza się również w przypadku sklepów internetowych, ponieważ pomaga ustalić, czy strona funkcjonuje prawidłowo i jest pozytywnie odbierana przez klientów. Dzięki tej metodzie szybko odkryjesz, które elementy przeszkadzają Twoim klientom i będziesz mógł wdrożyć niezbędne zmiany.

Badanie Click Tracking można też wykorzystać do analizy zachowań konsumenckich, oceny popularności poszczególnych produktów, analizy konkurencji i oceny efektywności działań marketingowych.

Zamów badanie Click Tracking w INBIA

Badanie Click Tracking możesz wykonać w ramach współpracy z Instytutem Badań i Analiz Łukasza Kuźmińskiego. Jest to doskonała okazja, aby sprawdzić, czy przygotowana przez Ciebie strategia marketingowa przynosi oczekiwane rezultaty. Szczegóły oferty dla firm znajdziesz między innymi w zakładce Badanie opakowań, Badania marki.

Zespół Instytutu ma duże doświadczenie w przeprowadzaniu badań rynkowych i analizie danych. Podejmując z nami współpracę, zyskasz pewność, że otrzymane dane są wiarygodne i miarodajne. Na ich podstawie będziesz mógł wdrożyć odpowiednie działania, które bezpośrednio przełożą się na lepsze wyniki finansowe Twojej firmy.

W Instytucie Badań i Analiz Łukasza Kuźmińskiego od lat z sukcesem łączymy świat biznesu ze światem nauki. Badanie Click Tracking to doskonała propozycja dla firm, które chcą osiągać coraz wyższe cele. Sprawdź naszą ofertę i przekonaj się, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!

Autor: dr hab. inż. Łukasz Kuźmiński, profesor UEW

Zdjęcia użyte w artykule:
– Obraz autorstwa rawpixel.com na Freepik